Teknik som möjliggör
Det finns många bra sätt att skapa en god upplevelse för kunden. De bästa sätten är förmodligen de som inte märks. Det som bara finns där och fungerar utan att kunden tänker på det. En komplett och genomtänkt lösning är vad som behövs.
Rätt förutsättningar
Det viktigaste är givetvis en genomtänkt affärsidé. Utan den faller hela konceptet. Men med den klar finns det många sätt att båda locka kunder till sig och på så sätt öka försäljningen. Det är en konst i sig att skapa rätta fysiska förutsättningar för ökad vinst. Butiken behöver vara fräsch, erbjuda god sikt och ha gott med utrymme för uppdateringar och förändringar. Det finns Mer tips där ute att ta till sig. Fundera igenom hur du bäst tillmötesgår människor med fysiska funktionsnedsättningar eller barnvagnar. Hur kan de ta sig runt i butiken på smidigaste sättet och hur kan de exponeras för de varor du vill att de ska se? Du bestämmer i hög utsträckning vilken väg i butiken kunderna ska ta. Det är också viktigt att tänka igenom något så självklart som ventilationen. Upplevs luften som bra eller känns det instängt och kvalmigt?
Digitala lösningar
För båda din egen, dina anställdas och kunders säkerhet behövs kameror i butiken. De hjälper dig att kunna identifiera eventuella snattare och andra oärliga personer. Det fungerar också i avskräckande syfte. Tänk på att visa för kunden att din butik är säker utan att ge intrycket av att du övervakar honom eller henne. Det kan också vara klokt att stämma av med ditt försäkringsbolag vilket typ av skalskydd och larm som ger den bästa försäkringen. Rätta digitala lösningar ger kunden en bra grundkänsla för att besöka din butik. En trygg kund ökar förutsättningarna för att sälja mer.
Kundens upplevelse
Det är till syvende och sist kundens egna upplevelse som är avgörande. Det du som butiksägare kan göra är att skapa rätt förutsättningar för att upplevelsen blir bra, kunden står i centrum och inte allt annat runtomkring. Det kunden vill ha är ett friktionsfritt köp. Alltså en upplevelse som flyter på utan något motstånd. Kunden ska snabbt och enkelt kunna få information om hur många av produkten som finns kvar på lager. I vilka färger och eventuellt storlekar som finns. Om det är nya produkter på väg in och när de i så fall kan tänkas anlända butiken. Här är sitoo.com/se/unified-commerce-platform/ den absolut bästa lösningen på marknaden. Du behöver en molnbaserade lösning som ger dig full koll på vad som finns, vad det kostar och en mobil kassaapparat. Tänk om du kunde ge kunden en personal-shopping-upplevelse genom att följa kunden från det att denne kommer in till det att han eller hon lämnar butiken med kassor fyllda med saker. Under kundens vistelse kan du lätt knappa in vad kunden vill ha och betala på plats. Om det är utanför provhytten, vid en hylla eller vid entrén spelar ingen roll. Borta är köerna, disken och frågorna. De ersätts med mer utrymme för din kreativitet och en bättre upplevelse för kunden.
Det ska vara enkelt
Som kund vill man att besöket i butiken ska vara friktionsfritt. Som butiksägare vill man kunna ge kunden detta och samtidigt ha en bra lösning för egen del. Tänk på den fysiska miljön i butiken men glöm inte bort den digitala miljön. Den miljö som skapar en enkelt upplevelse av din hantering och kundens köp.