Rätt produktinformation är nyckeln för din e-handels framgång
Om du funderar på hur du ska få din e-handelsverksamhet att växa, finns det en möjlighet att du fått höra att det är genom betalda reklamkampanjer. Till viss del stämmer det, men är det så enkelt?
Att marknadsföra dina produkter och ditt varumärke är grundläggande för din e-handelstillväxt. Detta kan tillämpas genom framgångsrika marknadsföringsstrategier där skräddarsydda produktinformationer tillförs. Ta del av en mer fördjupad artikel på ehandel.se för vad det innebär. En produktinformation är så mycket mer än ett pris och en produkts titel. Därav är det av extra vikt att ta hand om kvaliteten för dina produkter samt hur du presenterar dem för världen.
Anledningarna till att produktinformation är nyckeln för din e-handels framgång
Mer än hälften av näthandlarna pekar på dåligt produktinnehåll som den främsta orsaken till att de lämnar en kundvagn, förutom pris och leveranstider. Behöver du vägledning och expertis inom pim system så finns möjligheten till det. Du kan få hjälp med att åtgärda följande, läs vidare nedan.
I de flesta fall kommer inte användare/kunder tillbaka om de upplevt en mindre bra produktinformation som inte uppfyllt deras förväntningar. Att ge omfattande produktinformation till användarna med tillräcklig data som täcker varje detalj i produkten och kompletterande material kompenserar för det som saknas i en icke-fysisk shoppingupplevelse. Detta kan vara i form av videor, användarrecensioner med mera, vilket är nyckeln för att övertyga kunden att inte lämna vid kassan och se till att de får en bättre online upplevelse.
PIM-mjukvara sparar mycket kostnader, resurser och arbetstimmar
Det finns många exempel på e-handelsföretag som ökat sin försäljning på ett år efter att ha anlitat expertis för att förbättra sin produktinformation samt inkluderat unikt och användarvänligt produktinnehåll på deras webbplats. Experterna uppmärksammade vad deras användare behövde, vilken typ av innehåll som saknades i deras egna kanaler och konkurrenternas webbplatser, och hur bättre data kunde ges på ett mer begripligt och attraktivt sätt för alla.
Den bästa investeringen för e-handelsföretag är att ha nöjda kunder som sprider budskapet om dina produkter. Detta innebär att e-handelsföretag skulle behöva utarbeta en bra marknadsföringsstrategi, men det betyder inte bara annonser, partnersamarbeten och sociala medier. Det första du bör göra är att säkra innehållet på det du ska sälja. De flesta av online användarna tappar omedelbart förtroendet för ett varumärke som saknar bra produktinnehåll tillika information. Detta är också ett bra steg för att sticka ut från dina konkurrenter, eftersom många företag fortfarande inte är uppmärksamma på detaljer. Att lyssna på sina kunder är av extra vikt tillika en förbättrad produktinformation samt innehåll som sticker ut.